Meer en
meer krijg ik het gevoel dat Gamma en Brussels Airlines in dezelfde business
zitten, namelijk die van de DIY. Het lijdende voorwerp is dan wel iets anders
maar de principes zijn hetzelfde: strippen en een keuzemenu met (betalende)
opties. Ik som ze even voor je op…
Het begint
al bij het boeken waar je voor de gekste dingen kan bijbetalen. Ik denk dat je
binnenkort zelfs zal kunnen bijbetalen om te kunnen kiezen wie er naast u zit.
Vervolgens kan je voor de vlucht best zelf inchecken en als het enigszins kan
nog zelf je ticket afprinten. Maar geen nood, heb je dit niet gedaan dan zal er
in de luchthaven vriendelijk maar dwingend gevraagd worden of u dit kan doen
via de self check-in. Met een beetje geluk mag je ook nog zelf je bagage
inchecken.
Vliegen is
inderdaad veel economischer geworden. De redenen hierboven maken ook duidelijk
waarom. Bij de DIY Airlines is vliegtuigen besturen dus bijna eigenlijk hun
core-business geworden. Dit kan de passagier (nog) niet zelf. Als je dan excuus
van een vertraging zoals onlangs bij Brussels Airlines hoort dat het vliegtuig
te laat vertrekt omdat het te laat aankwam uit Bilboa en de kuisploeg te laat
was, bekroop me toch even het gevoel van “moet ik dit anders ook zelf doen?”.
Bovendien
ken ik nog een sector die alles heeft gestript en geautomatiseerd maar nu
klaagt dat ze geen persoonlijk contact meer heeft met de klant. Ik heb het over
de banksector. Misschien toch maar even uit hun fouten leren beste DIY
Airlines. Anders wordt de D uit DIY gewoon eentje van Decide waarbij prijs de
enige “differentiator” kan worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten