woensdag 4 januari 2012

Even geduld aub

Ik denk dat het een beetje in de aard van het beestje zit: de marketeer en zijn onweerstaanbare drang naar verandering. Het moet vooruit gaan in het leven van een marketeer: een nieuw merk als het moet, een nieuwe campagne als het kan en toch minstens ieder jaar een nieuw product. Maar hoeft dat eigenlijk allemaal wel? Of beter nog, kan het eigenlijk allemaal?

De laatste tijd krijg ik meer en meer de neiging om daar "nee" op te antwoorden of toch tenminste "ja, maar misschien..". Ik zie dus voordelen van af en toe eens op de pauzeknop te drukken. Wat zijn die voordelen dan?
  • voordelen voor de organisatie: het maakt de drang naar vernieuwing verteerbaar voor de mensen die op het merk/het product werken. Je kan ze meenemen in een gedachtengang. Je kan de focus leggen. Iedereen zit in het meest ideale geval op 1 lijn
  • voordelen voor het merk/de consument: dit is ook allemaal verteerbaar. Het merk tekent zich duidelijker af voor de consument. De consument kan door het herhaaldelijk slaan op een zelfde nagel zich een duidelijk beeld vormen waarvoor het merk staat. Ik denk dat een marketeer er veel te vlug vanuit gaat dat een consument een bepaalde campagne of product al "beu" is
  • voordelen voor jezelf: tweaken, finetunen, hier en daar bijschaven,... het is soms uitdagender dan voor tabula rasa te gaan. Je speelt immers dan binnen bepaalde krijtlijnen, je zorgt voor consistentie. Je gaat voor evolutie en niet revolutie. Bovendien bestaat de rol van de marketeer hier vaker uit challengen, steeds weer opnieuw tot alles er staat...
  Dus vandaar mijn oproep: ga even voor het "test"-beeld, een vol scherm met daarop "even geduld aub"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten