woensdag 7 mei 2014

Uw DIY Airlines



Meer en meer krijg ik het gevoel dat Gamma en Brussels Airlines in dezelfde business zitten, namelijk die van de DIY. Het lijdende voorwerp is dan wel iets anders maar de principes zijn hetzelfde: strippen en een keuzemenu met (betalende) opties. Ik som ze even voor je op…

Het begint al bij het boeken waar je voor de gekste dingen kan bijbetalen. Ik denk dat je binnenkort zelfs zal kunnen bijbetalen om te kunnen kiezen wie er naast u zit. Vervolgens kan je voor de vlucht best zelf inchecken en als het enigszins kan nog zelf je ticket afprinten. Maar geen nood, heb je dit niet gedaan dan zal er in de luchthaven vriendelijk maar dwingend gevraagd worden of u dit kan doen via de self check-in. Met een beetje geluk mag je ook nog zelf je bagage inchecken.

Vliegen is inderdaad veel economischer geworden. De redenen hierboven maken ook duidelijk waarom. Bij de DIY Airlines is vliegtuigen besturen dus bijna eigenlijk hun core-business geworden. Dit kan de passagier (nog) niet zelf. Als je dan excuus van een vertraging zoals onlangs bij Brussels Airlines hoort dat het vliegtuig te laat vertrekt omdat het te laat aankwam uit Bilboa en de kuisploeg te laat was, bekroop me toch even het gevoel van “moet ik dit anders ook zelf doen?”.
Bovendien ken ik nog een sector die alles heeft gestript en geautomatiseerd maar nu klaagt dat ze geen persoonlijk contact meer heeft met de klant. Ik heb het over de banksector. Misschien toch maar even uit hun fouten leren beste DIY Airlines. Anders wordt de D uit DIY gewoon eentje van Decide waarbij prijs de enige “differentiator” kan worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten