maandag 7 mei 2012

Het Monster... van Loch Ness

Af en toe durf ik wel eens een Monster drinken. Meesteal koop ik dat ergens onderweg in een tankstation. Het tankstation dat ik al eerder eens vermeldde tijdens een free sampling van Jupiler is ook hier weer een bron van marketing/sales wijsheid.

In zo een tankstation hop je snel binnen, je loopt direct naar de plaats waar je favoriete drank altijd staat, rekent zo snel mogelij af om dan onverschrokken je weg verder te zetten. Zo ook vorige vrijdag. Ik de winkel binnen en recht naar de koelkast waar mijn Monster (de groene) altijd staat. Was me dat even schrikken! Geen monster meer! Of toch? Het stond in ieder geval op een andere plaats in een koelkast die nu gedomineerd werd door Redbull. Bovendien zat er dus een etiketje maar was er geen product meer te bespeuren. Ik vraag de dame dus vriendelijk of ze er nog heeft waarop ze bevestigend antwoordt met "Ja de gele". Nee mevrouw ik bedoelde de groene. Ah die heb ik nog langs achter, ook gekoeld. Great!

Nu weet ik dat de Redbull-kerels redelijk actieve mannetjes zijn op het gebied van schappenplan "optimaliseren" dus vroeg ik uit beroepsmisvorming of ze waren langsgeweest. De vrouw wist eerste precies niet goed waar de klepel hing. Dus vroeg ik of zij de producten in de frigo hadden verplaatst. Fier antwoordde ze mij dat zij dat zelf had gedaan. Dus probeerde ik nog even verder "Verkoop je dan veel meer Redbull dan Monster?". Hierop antwoordde ze vol overtuiging dat dit zeker het geval was. Mijn ego kreeg even een duwtje dat mijn favoriete drankje maar zo een plaats verdiende maar kom.

Wat is nu de moraal van het verhaal? Dat perceptie in de ogen van mevrouw vaak realiteit is. Alhoewel ze dus Out of Stock was op Monster bleef ze rotsvast haar indeling verdedigen. Daarnaast is de realiteit langs de kant van de merken ook wel hard. Merken hebben vaak theoretische schappenplannen die toch één of andere logica volgen. DIe worden echter in snelheid genomen door mevrouw die toch vindt dat ze duidelijk meer redbull verkoopt en daarom de helft van haar frigo moet volzetten met Redbull. Hopelijk ziet ze het toch weer terug, dat Monster van Loch Ness

Geen opmerkingen:

Een reactie posten