maandag 2 januari 2017

U bent goed bezig Kruidvat (ook al zeggen ze van niet)



Beste Kruidvat,

Onlangs besloot ik in te gaan op één van jullie knalaanbieding. Je weet wel, zo van die aanbieding waarmee jullie graag paginabreed uitpakken op pagina 1 van jullie folder. Het ging meerbepaald om een 100% terugbetaald op 3 verschillende soorten scheergel van Gillette. Het maakte mij niet eens zoveel uit welke van de 3 ik te pakken zou krijgen.

Vol goede moed betrad ik het walhalla op een zaterdag rond 14u. Toegegeven, het was één van de laatste dagen van die promotie. En ja ik ken jullie al een beetje daar ik in het verleden vaak van een kale reis terugkwam. Ook deze keer was het vol verbijstering dat ik bomvolle rekken zag, behalve dan bij die 3 producten die er toevallig alle 3 niet waren. Je had ook niet de moeite gedaan om hier een promotionele uitstalling van te maken. Je dacht waarschijnlijk dat de 6 eenheden van elk product in het schapt “ruimschoots” gingen voldoen aan de vraag. Wie zou er hier nu kunnen in geïnteresseerd zijn?
 

Ik verliet de winkel en besloot me tot mijn geliefkoosde twitter te richten om mijn ontgoocheling over het weeral ontbreken van een promotie te venitileren. Wanneer ik jouw twitter-account bekeek waande ik me even jeruzalem aan de klaagmuur. Maar het spreekt voor jouw dat de genaamde bot Tess met veel bravoure elke aanval pareerde zoals alleen een geoefende schermer dit kan. Tess probeerde ook mij met een goedgemikte schijnbeweging het bos in te sturen. Haar volkomen logische uitleg was de actie dinsdag al was ingegaan dus “dat het dan wel kan dat ie op zaterdag niet meer overal beschikbaar” is.
 
Ik liet me hierdoor echter niet van de wijs brengen en probeerde jullie Tess tot iets meer rede en klantgerichtheid aan te manen. Daar jullie haar waarschijnlijk geselecteerd hebben op haar totaal gebrek aan klantgerichtheid en het doorzettingsvermogen dat ze hierin tentoon spreidt, week ze echter voor geen centimeter af van haar lijn. Jullie zullen het waarschijnlijk assertiviteit en loyauteit ten opzichte van Kruidvat noemen. Tess scoort hierin de top! Jullie zouden moeten overwegen om haar een promotie te geven.
 
Het wordt pas helemaal grappig wanneer Bo(t) overneemt en ik bijna medelijden krijg. Jullie zijn gewoon het slachtoffer van jullie eigen populariteit! Ik snap dat je waarschijnlijk dringend snakt naar wat minder klanten. Vooral dan van die klanten die zagen over een promotie. Ik hoop dat jullie wens in 2017 mag uitkomen! Ik duim alvast mee met jullie.

Oh ja, nog juist 1 iets. Als jullie weten dat jullie promoties zo “populair” zijn….

  •  Waarom bestellen jullie er dan niet iets meer van zodat het wel lukt om tot de maandagavond de acties te spelen?

  •  Waarom zet je die dan niet op een andere plaats zodat je meer dan 6 eenheden van elk product kan zetten?

Ik zou niet durven er een systematiek in te vermoeden. De FOD economie sprak zelfs over lokvogelpraktijken. Hoe durven ze! Maar je moet geen schrik hebben hoor van die stoute meneren bij de FOD economie. Ze zijn een beetje zoals de keffer van mijn tante: ze blaffen luid maar bijten niet. Is ook niet makkelijk zo zonder tandjes. Maar daar vertel ik je in een volgende blogpost meer over..

Vriendelijke groeten,
Uw groupie Bjorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten