zondag 26 juni 2011

De juiste perceptie of harde realiteit?

Aansluitend bij mijn vorige post rond het creëren van behoeftes, heb je nog een ander aspect die belangrijk is voro het vermarkten van je product naar (potentiële) consumenten. Het klinkt mss raar maar de vraag is soms: vertel je hun de waarheid of maak je dat ze een juiste perceptie hebben?

Ik verklaar mij nader met een praktisch voorbeeld: vezels in een product. Vezels in een product is eigenlijk gewoon een stof (inuline) die je toevoegt. Maar om de één of de andere reden, waarschijnlijk ingegeven door activia en kellogg's reclames, denken consumenten bij vezels aan granen of toch tenminste stukjes of brokjes. Puur theoretisch gezien hoef je dit er niet in te stoppen om een vezel-claim te kunnen maken. Maar ik vraag mij af hoeveel consumenten je zouden geloven en hoeveel merken dit dus aandurven.

Als je het er kan instoppen is het nog niet erg maar koffie, een product waar ik vroeger op gewerkt heb, bevat vezels. We hebben dit een aantal keer voorgelegd aan de consumenten. De reacties waren hilarisch... En een koffie met brokjes of granen, denk ook niet dat een consument daar zit op te wachten. Hier is het dus echt een perceptie-nadeel voor dit product

Geen opmerkingen:

Een reactie posten