dinsdag 21 juni 2011

Ik wil eens een vlieg zijn op het moment dat...

Ik heb zonet een enquete ingevuld van een marktonderzoeksbureau. Ik kan je zeggen dat het zo ongeveer de meest ergerlijke enquete was die ik ooit ingevuld. Ze was heel lang en bevatte tal van vragen die eigenlijk naar mijn aanvoelen naast de bal schoten. Ik geef maar als vb het volgende: "hoe belangrijk vind je dat een buro goed is in kwalitatief onderzoek" met dan een 10-punten schaal gaande van heel belangrijk tot helemaal onbelangrijk. Sorry maar ik kan die vraag niet beantwoorden als algemeen statement. Als ik op zoek ben naar een kwali buro zal ik het belangrijk vinden. Als ik een kwanti buro zoek kan mij dit gestolen worden of dat buro al dan niet kwali doet. Ironie van het geheel was dat ik als beloning voor hun martelpraktijken 15% korting kreeg als bedrijf bij deelname aan hun eerstvolgende omnibus. Ik heb me heel hard moeten bedwingen maar nee uiteindelijk toch niet....

Ik zou dus graag eens een vlieg zijn op het moment dat er in een zaal met tal van, denk ik toch, verstandige mensen, één van de verstandige mensen het idee oppert om de business te gaan redden met het voeren van een enquete. Ik stel mij voor dat de andere verstandige mensen even met verstomming geslagen worden en zich de bedenking maken waarom zij niet op het geniale idee kwamen. Vervolgens treden ze het genie-voor-één-dag volmondig bij en worden de wildste plannen gesmeed, de omzet met een stijgende curve geillustreerd op de flipchart om vervolgens af te sluiten met een "we gaan dat doen" van het opperhoofd. En de vlieg, die vloog verder door het gat in de muur....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten