donderdag 23 juni 2011

Marketing of de kunst van de creatieve consistentie

Marketeers, waar ik mezelf in meer of mindere mate toe reken, zijn rare wezens. Ze worden gekenmerkt door een grote mate van ongeduldheid en de voortdurende drang naar iets nieuws, iets anders. En met iets anders bedoelen ze ook vaak iets totaal anders. Vooral iets dat vooral zo weinig mogelijk te maken heeft met wat de voorganger heeft gedaan. Vooral iets dat van hem is.

De marketeer is zeker geen kunstenaar in creatieve consistentie. Marketing als de kunst van creatieve consistentie omvat 3 delen:
  1. kunst: ik gebruik bewust de kunst met een kleine k. Wat marketing kan leren/ gemeen heeft met de Kunst met een grote K is een zeker scheppend karakter, een publiek en een zeker onmogelijkheid dingen te wissen, te verbergen voor de eeuwigheid.
  2. creativiteit: de trigger voor mij in elke vorm van marketing. De manier om de aandacht te krijgen. De challenge daar is relevante creativiteit tentoon te spreiden die ook tot op zeker hoogte ownable is.
  3. consistentie: dé belangrijkste factor in marketing. Het hameren, blijven hameren en opnieuw hameren. Niet als een drilboor, maar als een vakman die met de gepaste kracht en finesse een fijne spijker in een stuk hout slaat zonder dat dit splijt.
Dit laatste gaat voor mij terug op het spel dat iedereen wel eens gespeeld heeft in zijn jeugd: met de broers en zussen om ter vlugst raden van welk merk de reclame is in een reclameblok. Een consistentie merk kent hier eensgezinde en snelle reactietijden. Wereldrecord worden verpulverd en er is discussie over wie nu precies het eerst het juiste merk had uitgesproken.

Bij grote consistentie heb ik ook altijd het gevoel: hoe ging die vorige reclame van dat merk ook al weer? Ik kan mij die dan snel herinneren. Bij lage consistentie stel ik mij dezelfde vraag. Daar weet ik het antwoord niet op of stel ik mij de vraag of ik het wel juist had.

Ik wens marketeers dus wat meer Gamma- of AS Adventure-geduld toe. Zij zijn voor mij immers een toonbeeld van de kunst van creatieve consistentie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten