woensdag 29 juni 2011

Ik ben Twitter-fan!

Nu de eerste tekenen van Twitter-moeheid optreden en sommigen twijfelen over de (on)zin van Twitter wil ik nogmaals mijn volmondige steun uitspreken aan het ding. Wil ik Twitter de mytische status geven van "levensveranderaar van de eeuw"? Zover wil ik ook niet gaan... Ik denk dat alles dus te maken heeft met hoe je het gebruikt, hoe je het wil gebruiken en wat je er van verwacht.

Men stelt men wel eens de vraag: moet je dat (een Twitter-account) hebben als marketeer? Mijn antwoord daarop is altijd: Ja maar vooral als je dat zelf wil.  Twitter is immers alles behalve een passief medium. Je krijgt geen uitnodigingen om vriendje te worden. Hoogstens krijg je een lijstje met mensen die misschien interessant genoeg zijn om te volgen. Maar voor de rest moet je dus lezen, zelf interessante mensen zoeken en op de follow-knop drukken, zelf opzoeken wat er over je merk wordt gezegd.

Persoonlijk beschouw ik Twitter dus als een soort encyclopedie die werkt volgens een sneeuwbal-principe. Jij bent geïnteresseerd in laat ons zeggen voetbal. Je zoekt mensen op Twitter die ook in voetbal zijn geïnteresseerd en hoogstwaarschijnlijk zullen zij ook weer vrienden hebben die geïntereseerd zijn in Twitter.

Daarnaast heb ik als marketeer het gevoel dat ik mijn consumenten beter kan doorgronden. Dat ik meer weet wat leeft in hun leefwereld. Dit heeft mij een meer comfortabel gevoel.


Maar marketing is groot geworden zonder Twitter. Marketing zal ook blijven bestaan na Twitter. Maar of we dan 3x (voor, tijdens en na Twitter) over dezelfde marketing zullen spreken, durf ik betwijfelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten